Kunskapsbank

HVO & RME - som drivmedel i kollektivtrafiken

Publicerad: 2021-06-24


HVO & RME - som drivmedel i kollektivtrafiken

Vilka möjligheter och utmaningar finns med HVO/RME?

Fördelar med drivmedlet är att det är miljövänligt bränsle som är enkelt för tillverkare att implementera och att man kan uppgradera restprodukter vilket ger effektivare resursutnyttjande samt lokal produktion . Fördelen är att befintlig infrastruktur och ruttoptimering kan användas då bränslena klarar långa sträckor och utgör idag en effektiv totalkostnad. 

 

HVO-buss kostar som en dieselbuss i inköp då servicen är också jämförbart med en dieselbuss. Dessutom är RME idag billigare än HVO viket resulterade i att många har bytt drivmedel.  
RME är lite dyrare i service jämfört med HVO/diesel. Vissa tillverkare har valt bort RME för att det finns en bild av att det ställer till med problem.

Osäkerheten ligger främst i priset dels kopplat till en ökad konkurrens, dels till osäkerheten kring skattelättnader då RME är producerat på raps. Idag gäller skattelättnaden fram till dec. 2021, därefter är det oklart.

 

Lagar och regler 

  • Den nya taxonomin är ett EU-initiativ som har som syfte att ekonomiska incitament skall styra investeringar och konsumtion mot mer hållbara produkter.
    Taxonomin skapar betydande osäkerhet för tillväxten på biodrivmedelsmarknaden och inte minst för investeringar i ny produktion, även om ett avsnitt i dokumentet godkänner produktion från andra råvaror än jordbruksgrödor.
    Restriktionerna på transportsidan innebär dock att marknaden gradvis stryps. Taxonomin är fortfarande ett förslag, men visar dock på en tydlig bild på en viljeyttring. 
     
  • Skattelättnad  fram till utgången av 2021. EU-kommissionens inställning är att biodrivmedel endast delvis bidrar till de gemensamma miljömålen, och därför inte kan anses som förenliga med den inre marknaden efter 2020. Det handlar primärt om de grödor som skulle kunnat ge matproduktion istället som fått svårigheter att kunna få bidrag. Ett förlängt stadsstödsbidrag har därför inte kunnat ges annat än för en kortare period. Detta ger en stor osäkerhet. 
     

  • EU-direktivet REDII definierar hållbara kriterier för flytande biodrivmedel som används i transport samt för fasta och gasformiga biobränslen för kraft-, värme- och kylproduktion. 

Sammanfattning

Fördelar 

Nackdelar 

+ Miljöaspekter (är ett miljövänligt bränsle) 

- Osäkerhet kring priser på HVO/RME 

+ Enkelt att implementera 

- Osäkerhet kring skattelättnader 

+ Befintlig infrastruktur 

- Det kommer en ny Euro klassning, vilket innebär att motorprestandaden på fordonen kommer att behöva förbättras ytterligare för att minska utsläppen. 

+ Befintlig ruttoptimering 

- Utmaningen för RME är kedjan från tillverkare till slutprodukt. Flera tillverkare vill inte köra på RME för det är svårt att få ett tillräckligt rent RME. Viktigt att den RME som levereras är ren annars behövs mer underhåll för motorerna går sönder.  

+ Klarar långa körsträckor 

- RME billigare idag än HVO 

+ Effektiv samt konkurrenskraftig totalkostnad 

 

Mer inom samma tema

128 artiklar hittades

Se alla poster inom temat