Kunskapsbank

Att minska på avstånden och samtidigt behovet att resa – går det?

Publicerad: 2024-12-06


Att minska behovet för resor - ett sätt att påverka de anställdas resvanor

Att minska på avstånden och samtidigt behovet att resa – går det?

”Hållbar innovation är Avalons hjärtefråga och vårt största klimatavtryck är våra resor i tjänsten”, säger vd Helene Högberg. Företaget Avalon Innovation har minskat sina pendlingsresor och tjänsteresor radikalt. Idag är två tredjedelar av ledningsgruppsmötena digitala utifrån ett beslut i ledningen.

Lokaliserar kontoren i närheten av kollektivtrafik

”Större delen av de flygresor som gjordes tidigare stod ledningsgruppen för. Genom att göra om flera möten till digitala sänktes andelen flygresor markant”, säger Helene och fortsätter:

”Vi har tagit ett inriktningsbeslut om att våra kontor ska vara lokaliserade i direkt närhet till en tåg- eller tunnelbanestation. Detta tycker vi är en bra strategi för att uppmuntra ökat tågresande och inte stimulera till fler bilresor på grund av att vi har kontor på avlägsna platser utan kollektivtrafik”, berättar Helene. Under de senaste åren har nio av Avalons tolv lokala kontor bytt lokaler enligt detta inriktningsbeslut och nu är alla deras kontor på gångavstånd från en station.

15 procent av Avalons anställda har signat upp sig för elcykel.

Arbetsgivarens engagemang är avgörande

”Sedan ett drygt år tillbaka har vi infört förmånscyklar på Avalon och 15 procent av alla våra kollegor har redan signat upp för en fräsig och eldriven cykel! Vi är helt eniga om att arbetsgivarens engagemang i frågan är avgörande för ökad cykelpendling och intresset för att cykla till och från jobbet på Avalon bara växer” fortsätter hon. I och med kontorens närhet till kollektivtrafiken har möjligheterna att kombinera cykling med kollektivtrafik även ökat.

Uppmanar till samåkning

”Vi uppmanar till samåkning till interna event och möten och detta kommuniceras ut från ledarna som att; Ni fyra från X samåker i en bil och ni åtta från Y pratar ihop er och samåker i två bilar. Det är en del av företagskulturen”, säger Helene, som också framhåller att hållbarhetsfrågorna drivs av hela organisationen och inte av enstaka personer. 

Lyfter mobilitetsfrågan med sina kunder

Då Avalon är ett konsultföretag är det kundernas resepolicy som styr. Men sedan några år tillbaka samtalar Avalon med kunderna om avvägningen mellan att låta konsulten vara på plats hos kunden, gentemot miljönyttan med att låta konsulten arbeta hemifrån ibland. Innan pandemin var det vanligaste att personalen var ute hos kund fem dagar i veckan, men nu är det vanligast att personalen antingen är på personalens hemmakontor, alternativt arbetar hemifrån ca två dagar i veckan. Resterande tid är ute hos kund.

 

 

Exempel på vad Avalon Innovation har gjort: 

  • Flyttat sina kontor - nu är alla Avalons kontor är på gångavstånd från en tåg- eller tunnelbanestation. 
  • Fokuserat på att hitta konsultuppdrag nära kontoret eller dit det går lätt att ta sig kollektivt. 
  • Infört att personalen alltid samåker till interna strategimöten/företagsevent. 
  • Lanserat ett mycket uppskattat upplägg med förmånscyklar och intresset växer. Utöver alla förmånscyklar, rullar mängder av vanliga hederliga cyklar till och från jobbet varje dag, till kunder och kontor runt om i Sverige.
  • Satsat på digitala kundmöten.
  • Pratar med sina kunder om konsulterna kan jobba hemma två dagar per vecka när det är möjligt för att bidra till minskade utsläpp. 
  • Två tredjedelar av Avalons ledningsgruppsmöten körs numera digitalt, istället för att ta flyget till mötena. 

Kategorier

Kontaktpersoner


Annica

Annica

Projektledare

Tel. 070-306 17 21 ,

annica.owesson@energikontorsyd.se


Mer inom samma tema

124 artiklar hittades

Se alla poster inom temat