Kunskapsbank

Samverkan i mobilitetsarbetet - kommunikation som ett arbetsverktyg

Publicerad: 2024-12-06


Samverkan internt för att skynda på övergången till hållbara transporter och påverka anställdas resvanor

Samverkan i mobilitetsarbetet - kommunikation som ett arbetsverktyg

Hur kan stora företag jobba med mobilitet och hållbara transporter inom organisationen tillsammans med sina anställda? På Företaget Tetra Pak har man satsat mycket på kommunikation.

Intern samverksansgrupp

Med sina 3000 anställda i Lund, har Tetra Pak satsat på att skapa en intern transsektionell samverkansgrupp på företaget. Enligt Ola Trulsson, environment manager på Tetra Pak, har de bland annat byggt upp en intern plattform på intranätet som innehåller samlad information om förmåner, resepolicy osv som de anställda kan ta del av. Tanken kring denna är att ha en hög frekvens i kommunikationen och att ha informationen samlad.  

 

Permanenta lösningar som underlättar hållbara resvanor

För att minska behovet av transporter har de satsat dels på permanenta lösningar, dels på kampanjer. De permanenta lösningarna syftar till att möta upp och övervinna hinder. Laddningsplatser, cykelparkering, duschmöjligheter, omklädningsmöjligheter, cykelservice och tjänstecyklar hör till den typen av insatser. Likaväl initiativ för att kunna ta tjänstecykeln till närmaste tågstation, ha den där över natten om så behövs och sedan ta tillbaka den dagen efter. Möjlighet till att skaffa årskort på Skånetrafiken via företaget likaså. Tetra Pak har även satt upp en digital samåkningsplattform för att kunna underlätta för samåkning.

Motiverande kampanjer

När det gäller kampanjer så har Tetra Pak anordnat riktade satsningar vid t ex lanseringen av samåkningsplattformen, samt att erbjuda hälsoundersökning innan och efter en cykelkampanj längs ”cykelmotorvägar” i Lund. Kampanjer erbjuder ett annat format än de permanenta lösningarna, med tävlingar, vinster och andra incitament. Med kampanjerna har Tetra Pak kunnat rapportera löpande till den interna plattformen på intranätet, vilket underlättar för att behålla intresset för plattformen och ämnet.

Kontinuerlig research och uppföljning

När Tetra Pak har identifierat vilka kampanjer eller aktiviteter de vill satsa på, har de först tagit reda på var de anställda som skall omfattas i satsningen bor och vilka förutsättningar som gäller där. Till exempel avståndet från arbetsplatsen, ifall de har fungerande kollektivtrafik, cykelleder, med mera och vad de efterfrågar. Av den anledningen har ledningen kontinuerligt efterfrågat och tagit in förslag från de anställda på möjliga satsningar.

Några exempel på vad företaget har gjort: 
•    Ordnat en mobilitetskampanj i samband med öppnandet av Klostergårdens tågstation.  
•    Erbjuder anställda möjlighet att låna cykel för att ta sig till och från tågstationen. 
•    I ledningsgruppen hittat sätt att arbeta med pendlingsresor utifrån olika kompetens- och ansvarsområden.  
•    Gynna resor med kollektivtrafik, cykel och via samåkning.
•    Ordnat kampanjer för att främja hållbara resor och sett över vilka olika transportmöjligheter de anställda har.
•    Arbetar med permanenta satsningar för att överbrygga hinder.

Kategorier

Kontaktpersoner


Annica

Annica

Projektledare

Tel. 070-306 17 21 ,

annica.owesson@energikontorsyd.se


Mer inom samma tema

124 artiklar hittades

Se alla poster inom temat