Kunskapsbank

Resebokningssystem – kan det främja ett hållbart resande?

Publicerad: 2024-11-28


Att arbeta med sitt resebokningssystem - ett sätt att påverka anställdas resvanor

Resebokningssystem – kan det främja ett hållbart resande?

Axis är ett av de företag som har bestämt sig för att bidra till en hållbar transportkultur, både internt i sin verksamhet och för sin personal. Jenny Weeks berättar att de främst har arbetat med arbetspendlingen och till viss del tjänsteresorna.

Nätverk ger inspiration

Ett sätt är att lyfta fram hållbara transportlösningar, till exempel kollektivtrafiken, cykel, samåkning osv. ”Under projektet med Hållbara företagsresor blev vi inspirerade av de andra medverkande företagen och tog fram en ny intranät-sida; Find your way to Axis, som uppmuntrar och vägleder våra anställda i att välja mer hållbara transportsätt till och från jobbet. Den nya intranätsidan kommunicerades till anställda via vår generella Teams-kanal. På så sätt kan man säga att resor till och från arbetet har gått från att vara en liten del till att numera synas mer”, säger Jenny.

Tydlighet, rutiner och genomförande

”Vi tog även fram en Teams-kanal för samåkning och marknadsförde Coride, en mobil-app för samåkning”, berättar Jenny. Utöver dessa satsningar under projektet har Axis även en lång och gamla tradition att ge alla nyanställda en Axis-cykel.
”Man får faktiskt även en ny Axis-cykel efter 10 års anställning”, fortsätter Jenny.

För att försöka minska behovet av tjänsteresor har Axis utarbetat en resepolicy. ”I resepolicyn uppmuntrar vi anställda att överväga resan som ska göras, ex. går den att ersättas med ett digitalt-möte?” berättar Jenny vidare.

Uppföljning

Jenny nämner även arbetet med bokningssystemet för tjänsteresor; Egencia. ”Genom bokningssystemet får vi ut relevant miljöstatistik plus att vi har möjligheten att skapa egna push-meddelande för att påminna anställda om att tänka på miljöaspekter när de väljer sin resa.”

När Axis-anställda i andra länder bokar en resa till Kastrup får de även ett meddelande via systemet om att de kan boka och köpa tågresa från Kastrup till Lund genom Skånetrafikens app. ”Vi försöker att uppmuntra dem att ta tåget istället för taxi eller egen hyrbil”, fortsätter Jenny.

Systemet erbjuder även ytterligare bra funktioner, ”När man bokar en flygresa kan du som anställd välja på att sortera resor baserat på resans koldioxidutsläpp, och på så vis kan man enkelt hitta en resa med mindre koldioxidavtryck”, avslutar Jenny.

Några exempel på vad Axis gjort: 

  • Arbetat med bokningssystem för tjänsteresor, resepolicy, och kommunikation till anställda, för hållbara tjänsteresor.
  • Använt intranätssidan och Teams -kanaler för att uppmuntra anställda till en hållbar arbetspendling.

Kategorier

Kontaktpersoner


Annica

Annica

Projektledare

Tel. 070-306 17 21 ,

annica.owesson@energikontorsyd.se


Mer inom samma tema

124 artiklar hittades

Se alla poster inom temat