Kunskapsbank

Hållbara resor genom CERO-modellen

Publicerad: 2024-11-15


Fyrstegsmodell för arbetsprocess för att minska koldioxidutsläpp

Hållbara resor genom CERO-modellen

Climate and Economic Research in Organizations (CERO) är ett koncept utvecklat för att hjälpa organisationer att hitta ekonomiskt hållbara strategier att nå uppsatta klimatmål för resor. Medarbetarnas resbeteende och acceptans för alternativa åtgärder analyseras och modelleras explicit för att nå maximalt stöd i organisationen. I det långa perspektivet är syftet är att få till en samhällsförändring och minska klimatförändringar.  

Beskrivning av CERO-modellen

 

STEG 1 Kartläggning av resvanor – nulägesanalys 

  • Resvaneundersökningar. Resvaneundersökningarna kan till exempel undersöka avstånd till arbetet, hur pendlingsresor sker, distansarbete, flygresor och digitala möten. Frågorna i undersökningen kan också gälla medarbetarnas inställning och önskemål samt ändrade resvanor över tid.  Beskrivning av resvaneundersökning och exempel på frågor.
  • Insamling av tjänsteresestatistik. Data för tjänsteresor samlas in och analyseras; exempelvis flygresor, bilresor (med företagets bilar, tjänstebilar, med privat bil i tjänst, hyrbil och taxi), resor med tåg och buss.  
  • Beräkning av koldioxidutsläpp från både pendling och tjänsteresor. 
  • Kartläggning av rutiner, befintliga policys, riktlinjer och andra styrdokument. 

 

STEG 2 Framtagande av handlingsplan, målbilder och resepolicys 

  • Med analysen i steg 1 (resvaneundersökning + datainsamling) som bakgrund genomförs en workshop, där åtgärdsförslag och möjligheterna att förändra organisationens resvanor diskuteras. 
  • Organisationen rekommenderas att utse en mobilitetsansvarig. Det är viktigt att det den mobilitetsansvariga har eget mandat att genomföra åtgärder alternativt har en nära koppling till ledningen för att förankra beslut.  
  • Utifrån steg 1 och workshopen tas det fram en handlingsplan och målbilder. Exempel på handlingsplan.

 

STEG 3 Genomförande av åtgärderna i handlingsplanen 

  • Exempel på åtgärder i en handlingsplan kan vara: 
    • Skapa en cykelvänlig arbetsplats med omklädningsrum, säker cykelparkering m.m.
    • Skapa rutiner och riktlinjer för distansarbete.
    • Kollektivtrafikkort som förmån, tjänstecyklar, förmånscyklar o.dyl. 
    • Införa parkeringsavgifter för bil.
  • Erfarenhetsutbyte, kunskapsinhämtning och inspiration. Kunskapsöverföring är viktigt. Därför är benchmarking en central del av CERO-processen, där man kan ta inspireration av andras erfarenheter. 

 

STEG 4 Utvärdering och revidering av handlingsplanen 

  • Årlig uppföljning, utvärdering och uppdatering/revidering av handlingsplaner och målbilder. 
  • Återkoppling till anställda.

CERO tillämpas idag av flera stora företag och offentliga aktörer. Markus Robèrt är forskare på KTH och utvecklade CERO-modellen i sin doktorsavhandling (Robért, 2007, Mobility Management and Climate Change Policies). 

Läs mer i vår Guide till hållbara företagsresor (2004) pdf.

Kategorier

Kontaktpersoner


Annica

Annica

Projektledare

Tel. 070-306 17 21 ,

annica.owesson@energikontorsyd.se


Mer inom samma tema

116 artiklar hittades

Se alla poster inom temat