Däckstryck testade vid bilträff i Kosta
Rätt lufttryck i däcken ger många fördelar. Prestandan maximeras, ditt fordon blir säkrare och du minskar bränsleförbrukningen och sparar därmed på miljön!
Detta var ett av många budskap som framfördes av Åsa Garp, energi- och klimatrådgivare i Lessebo kommun, när hon deltog vid bilträffen i Kosta den 28 april.
- Det här var en jätterolig aktivitet inom årets Insatsprojekt Däcktryck, säger Åsa. Bra reklam för energi- och klimatrådgivarna där många av besökarna även passade på att ställa andra energifrågor.
- Mitt bestående intryck efter dagen är att, även om man äger en dyr sportbil, har man ganska dålig kännedom om vilket lufttryck som är rätt för just sin bil.
Många bilar rullar med för lågt tryck och alla som cyklat med dåligt pumpade däck vet att det går mycket tyngre. Ekonomi, miljö och säkerhet har mycket att vinna om vi kontrollerade trycket oftare. Körs bilen med 80 % av rekommenderat lufttryck så ökar bränsleförbrukningen med 3 % och körs den med 70 % av rekommenderat lufttryck så kan däckens livslängd halveras. Utöver det så försämras också köregenskaperna vid exempelvis undanmanöver.
- Ytterligare en dimension var, att även de som visste vilket tryck som var det rätta hade dessa inte kontrollerat trycket på ett tag, fortsätter Åsa, detta blev mycket tydligt när vi testade lufttrycket på en Rolls Roys, där lufttrycket varierade mellan alla fyra däcken.
Förutom att titta på de drygt hundratalet utställda bilarna fick besökarna möjlighet att gå på föreläsningar runt bilarna, se flippade bilar, en stuntshow med bilsprängningar och ett stort kvällsfyrverkeri.
- Detta förutom den information om hur viktigt rätt däckstryck är, avslutar en nöjd Åsa Garp.
Det rekommenderade däcktrycket gäller kalla däck och bildäck anses ha uppnått arbetstemperatur redan efter 3 kilometers körning. Om en bilist då kollar däcktrycket längs vägen på en bilresa (längre än 3 km) och ser att det stämmer överens med det rekommenderade, så är trycket egentligen ungefär 0,3 bar för lågt. Detta kan vara en av anledningarna till att så många ovetandes har för lågt tryck. Så fyller ni på luft i varma däck kan det vara lämpligt att lägga sig ungefär 0,3 bar över det rekommenderade trycket. Enligt Trafikverket kan du fylla däcket 10–15 procent över det rekommenderade däcktrycket utan att du äventyrar trafiksäkerheten.
Att kunna spara 3 % av bränsleförbrukningen låter kanske inte som så mycket men då bör man komma ihåg att det rullar nästan 4 miljoner privatbilar enbart i Sverige och sedan tillkommer några miljoner företagsägda bilar också. Det ligger mycket sanning i uttrycket ”många bäckar små”.