Ljungbybor testar elcykel
Ett 30-tal personer i Ljungby får chansen att prova på elcykel under sommaren. Satsningen är ett samarbete med Ljungby kommun och ska uppmuntra till mer cykling både till och från jobbet och till fritidsaktiviteter.
I början av juni lanserade Energikontor Syd en testresenärskampanj i Ljungby kommun där invånare fick anmäla intresse för att testa elcykel över sommaren. Över 200 personer anmälde sig! I veckan stod våra projektledare Anna Månsson och Fredrik Mårdh på torget i Ljungby för att dela ut elcyklarna (som vi har fått låna från Region Kronoberg) till 32 utvalda testresenärer.
Testresenärerna får låna elcyklarna under 9 veckor. På så sätt får de chansen att prova elcyklarna både för jobbpendling och fritidsresor.
Syftet med kampanjen är att skapa en bättre bild av de möjligheter som finns för att fler ska kunna ta cykeln i stället för bilen. Ett koncept som Energikontor Syd har testat flera gånger förr med goda resultat.
– Det handlar om att få folk att testa. Får man testa något under fyra till åtta veckor, så ändrar man sina vanor, säger Fredrik Mårdh i en artikel i Smålänningen. Läs hela artikeln från 260616.

De rosa elcyklarna från Region Kronoberg delas ut. Foto: Energikontor Syd.
Bakom kampanjen står Ljungby kommun, Attraktiva Ljungby och Energikontor Syd. Kampanjen möjliggörs tack vare projektet Mobility Makers som finansieras av EU:s Interreg-program North Sea och Region Kronoberg.
