Familjen Svensson i Växjö sålde bilen och köpte lastcykel
Familjen Svensson i Växjö består av Sofia och Mikael Svensson och sonen Elis. Sedan något år är de helt bilfria. Vi for hem till familjen för en pratstund om hur livet utan bil är och hur livet med lastcykel fungerar.
Hur kom det sig att ni gjorde er av med bilen?
– Vi bodde en bit utanför stan förut och jag började reta mig på att vi använde bilen hela tiden i onödan. Vi sa ofta att vi inte skulle göra det, men så blev det så ändå. Vi hade bara en kilometer till affären, Sofia har inget körkort och hon åkte redan buss till jobbet och jag arbetar som lastbilschaufför med långkörningar och är borta en vecka i taget. Vi var präktiga och brukade säga ”aldrig bilen under milen” men höll inte det talesättet i praktiken. Vi hade köpt en lägenhet inne i stan och så sålde vi bilen ett par månader innan vi flyttade hit.
Nu bor ni i stan och har nära till det mesta, hur gör ni om ni ska åka långt?
– Funkar det inte med tåg så har vi hyrt bil, men det blir max fyra-fem gånger per år. Busstrafiken inom stan i Växjö är riktigt bra, här passerar nästan en buss var tredje minut.
Hur undersökte ni marknaden?
– Vi provcyklade ett par cyklar, sedan kollade vi och jämförde på nätet. På slutet blev det mest utseendet som avgjorde vilken cykel vi köpte.
Vad köpte ni för cykel?
– Jag ville helst ha en tvåhjulig lastcykel med lastlådan på mitten, mest för att få mera ”cykelkänsla” än man får i de trehjuliga som inte lutar i kurvorna. Det går också att cykla lite snabbare med en tvåhjulig lastcykel. Så det var det första valet vi gjorde. Det blev en el-assisterad Babboe som vi är nöjda med hittills.
Hur mycket cyklar ni i veckan?
– Sofia cyklar till jobbet, cirka en och en halv mil per dag, men då använder hon en vanlig elcykel. Lastcykeln använder vi ofta när vi handlar eller när vi ska ut hela familjen på cykeläventyr till stranden eller ut i skogen.
Stora pengar att spara
Vad sparar ni i pengar på att inte ha bil?
– Vi har inte riktigt räknat på det, men jag tror nog att om man räknar ärligt så kostade bilen oss sex-sjutusen kronor per månad, med finansiering, däck, service, skatt och försäkring. Första halvåret vi bodde i vår nya lägenhet i stan och var utan bil höll vi koll på alla transportkostnader och vi kom upp i 10 000 kronor. Då räknade vi in allt, busskort och att vi hyrde bil vid tre tillfällen. Så 36 000 kr med bilen jämfört med 10 000 kr utan, för sex månader är en jätteskillnad.
Vad skulle ni ge för tips gällande cykelval till de som funderar på lastcykel?
– Att se till att få en med stark motor, vi valde en modell där motorn sitter i navet i bakhjulet men det finns de som har så kallad mittmotor och dem upplever jag som starkare.
– Det är också bra om det finns service på orten.
Sonen Elis kommer till köksbordet mot slutet av intervjun och berättar om att han gärna åker lastcykel både hemma och på förskolan.
– Men dom cyklarna är lite stora, säger Elis, en dag cyklade vi till mammas jobb och åt kex.
Vi tar på oss ytterkläder och går ut för att ta testa lastcykeln och för att ta några bilder. Solen strålar och det är vår i luften. Perfekt väder för en cykeltur.
Pappa Mikael och sonen Elis visar familjens lastcykel som har inneburit att man har gjort sig av med bilen.
– Det är bra cykelvägar i hela Växjö, säger Mikael.
Läs mer om Energikontor Sydosts arbete med lastcyklar i sydost.