Fair Electric

Utreder hur kommuner kan säkra en rättvis och hållbar elektrifiering av transporter för hela samhället.

Syfte

Ett förprojekt som ska utveckla ett dansk-svenskt samarbete om rättvis elektrifiering, innehållande tekniska, politiska, sociala och miljömässiga utmaningar.

Mål

Energikontor Syd bidrar genom projektet till uppfyllande av mål inom:

  • Regional klimat- och energistrategi för Skåne.
  • EU:s strategi för hållbar och smart mobilitet.
  • European Green Deal.

Projektperiod

oktober 2024 till juni 2025

Energikontor Syd samverkar med Gate 21 och Länsstyrelsen Skåne för att undersöka hur kommuner och regioner kan utveckla strategier som tar hänsyn till den sociala dimensionen av elektrifiering av transporter. Inom detta förprojekt är avsikten att utveckla ett större projekt som tacklar kommunernas utmaningar. Målgruppen är kommuner i Skåne och Danmark. 

 

Målet är att:

  • Genomföra en analys av hur kommunerna säkerställer en rättvis och motståndskraftig elektrifiering med fokus på sociala och miljömässiga aspekter. ​ 
  • Undersöka potentialen för gränsöverskridande samarbete. 
  • Ta fram underlag för ett huvudprojekt som kan bidra till EU-harmonisering i ÖKS-regionen. ​ 
  • Samla nyckelaktörerna för att skapa den önskade förändringen.​ 

 

Här kommer man dra nytta av erfarenheter från andra gränsregioner i EU. Kommuner och regioner spelar en viktig roll i utvecklingen av laddinfrastruktur för sina egna fordonsflottor och för medborgare och företag. Energikontor Syd kommer med hjälp av förprojektet att utforska denna utmaning och hitta lösningar som kan hjälpa olika typer av kommuner för att säkerställa en rättvis och hållbar elektrifiering. 

Kontaktperson

Ulf,
Projektledare


Tel. 070-306 07 52,

ulf.jobacker@energikontorsyd.se

Projektet finansieras av av EU-programmet Interreg Öresund-Kattegatt-Skagerak och Region Skåne.

Annica,
Projektledare


Tel. 070-306 17 21,
annica.owesson@energikontorsyd.se

Bakgrund

Elektrifiering av transporter är nödvändigt för den gröna omställningen. Omställningen drivs av marknaden, vilket skapar utmaningar för att inkludera alla grupper. En marknadsdriven omställning kan leda till social och miljömässig ojämlikhet, vilket också lyfts fram som ett fokusområde i EU:s strategi för hållbar och smart mobilitet 2020. I sin transportstrategi fokuserar EU:s strategi strategi fokus på tillgänglighet och rättvisa. Utmaningen är inte längre tekniken, utan motstånd mot förändringar, som för många uppfattas som orättvisa och dyra. Offentliga myndigheter, särskilt kommuner och regioner, spelar en viktig roll i utrullningen av laddningsinfrastruktur för sina egna fordon, för medborgare och företag. Skillnaden i resurser mellan kommunerna skapar ojämlikhet i omställningen.